Kuhina satakuntalaisessa hyönteisskenessä saavutti syksyisen huipentumansa, kun Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Bugs and Brands –hankkeen organisoima, Suomen suurin hyönteistalouden tapahtuma Bugi 2019 valloitti Puuvillan ostoskeskuksen 30.10.2019. Tapahtuma keräsi yhteen alan kotimaiset huiput niin yrityselämän puolelta kuin akateemisistakin piireistä, ja yleisölle tarjoiltiin paitsi laaja kattaus hyönteisruokamaistiaisia myös koko päivän täydeltä jännittävää lavaohjelmaa, joka esitteli hyönteistalouden lukuisia mahdollisuuksia.

Monipuolisia aistikokemuksia ja tietoähkyä

Bugi 2019 –tapahtumassa oli mahdollisuus tutustua hyönteisiin harvinaisen kokonaisvaltaisesti.

Esillä oli monenlaista hyönteisruokaa, ja maisteltavaa löytyi niin konservatiivisemmille kuin kokeilunhaluisimmillekin kulinaristeille, kun tarjolla oli tutun ja turvallisen hunajan sekä helposti lähestyttävien sirkkatuotteiden kuten sirkkasuklaan ja –leivän sekä proteiinimurojen lisäksi myös kokonaisia hyönteisiä. Paljon julkisuutta mediassa saaneiden sirkkojen lisäksi maisteltavana oli myös muita, Suomessa vähemmän tunnettuja ruokahyönteisiä, kuten jauhomatoja. Paikalla oli hyönteisruokayrityksiä läheltä ja kauempaa: KarFilec Huittisista, Entis Turusta, ChefBug Orivedeltä ja Finsect Helsingistä sekä mehiläistarhaajat Elina Koli Porista ja Jussi Salo Eurajoelta.

Yleisö pääsi tutustumaan myös hyönteisruuan alkuperään. Satakuntalaiset sirkkoja kasvattavat yritykset Grasshopper Brothers ja Cricket Farming Finland esittelivät pisteillään eri kasvuvaiheessa olevia sirkkoja sekä sirkkaloidensa kasvatusolosuhteita, -prosessia ja -teknologiaa. Faunattaren pisteellä puolestaan halukkaat pääsivät hyönteisten kanssa kirjaimellisesti kosketusetäisyydelle, kun esillä olleita lemmikkieläinten rehuna käytettäviä hyönteisiä sai pitää kädessään.

Tietopainotteisempaa, kenties vähemmän henkilökohtaista kokemusta kaipaavia ei oltu unohdettu, vaan Puuvilla Areenan lavalla kuultiin toinen toistaan mielenkiintoisempia asiantuntijapuheenvuoroja, jotka esittelivät hyönteistalouden monipuolisia mahdollisuuksia. Esillä olivat niin mehiläistarhauksen sivutuotteet, hyönteisten hyödyntäminen jätteidenkäsittelyssä ja lannoitteissa kuin modernit hyönteiskasvatusteknologiat. Lisäksi puhuttiin myös siitä, uskaltaako hyönteisiä syödä, sekä ihmisten erilaisista makumieltymyksistä.

Sotaa ja sivistynyttä keskustelua

Tietoähkyä tasapainottamassa oli lounasaikaan järjestetty viihteellisempi hyönteiskokkisota, jossa alan huiput ja pioneerit Topi Kairenius ja ChefBug Oy:n Emmiina Lehtonen ottivat mittaa toisistaan havainnollistaen samalla yleisölle, mihin kaikkeen erilaiset ruokahyönteiset taipuvat. Puolessa tunnissa ruokavirtuoosit muuttivat tarjolla olleet yllätysraaka-aineet herkulliseksi ateriaksi, josta ei puuttunut värejä, makua eikä mielikuvitusta! Kisa oli äärimmäisen tiukka, mutta kääntyi lopulta maistelemassa olleen raadin 2-1 äänin Kaireniuksen hyväksi.

Lavaohjelman päätti hyönteistalouden yrittäjäpaneeli, jossa keskusteltiin ja pohdittiin, millaista on hyönteisalan yrittäjän arki, millaisia haasteita työssä kohtaa ja mitä alan tulevaisuus tulee tuomaan.

Yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä

Kaikkiaan Bugi 2019 keräsi paljon kehuja niin yleisöltä kuin osallistuneilta yrityksiltä ja muilta toimijoiltakin; tarjolla oli ns. ”jokaiselle jotakin”, ja tunnelma oli innostunut, iloinen ja lämmin.

Tällaisena Bugi heijasteleekin erinomaisesti koko hyönteisalaa, jolla vallitsee hyvä yhteishenki ja poikkeuksellinen yhteisöllisyys. Koko Bugia ei olisi olemassa ilman alan yrityksiä: Bugi 2019 –tapahtuma oli jatkoa vuoden 2018 lopulla Helsingissä järjestetylle ensimmäiselle Bugi 2018-hyönteisruokafestivaaleille, eikä kumpikaan tapahtuma olisi ollut mahdollinen ilman alan pioneerien ja periksi antamattomien työmyyrien uurastusta ja yhteistyötä. Bugs and Brands –hanke kiittääkin kaikkia Bugiin osallistuneita yrityksiä ja toimijoita, joita ilman tapahtumassa olisi ollut vain tyhjiä pöytiä ja hiljainen lava; alan toimijat tekivät Bugista sen, mitä se oli ja on. Samoin hyönteisalan menestys tulee rakentumaan paitsi yksilöiden rohkeiden avausten, myös ennakkoluulottoman ja vastavuoroisen yhteistyön tuloksena.

Kirjoittaja on projektitutkija Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa Bugs and Brands –hankkeessa.